Sokat vezetsz, és már fáj a derekad?

Az autó komoly veszélyforrás a gerincsérves emberek számára. Ebben a videóban megmutatom, hogyan tudod kivédeni a “gerincsérvesítő” erőket a kocsiban.

az autó komoly veszélyforrás a gerincsérves emberek számáraAzoknál az embereknél, akik napi szinten autót vezetnek, a kocsiban töltött idő statikus ülő helyzete nagyban hozzájárulhat a gerincsérvekhez. Sajnos – tiszteltet a ritka kivételnek – a modern autók sokkal kedvésbé gerincbarátak, mint a régiek.

Hogy megértsük, hogy miért káros az autózás, és utána ki tudjuk húzni az autóülések méregfogát, nézzük át, hogyan működik ideális esetben a gerinc, hogyan ront ezen az autó, és hogyan oldható meg a kérdés. Ha érintett vagy, olvasd el a cikket, mert a helyes autóban felvett ülőhelyzeten több múlhat, mint elsőre gondolnád!

Az ember gerince “gyárilag” az egyenetlen talajon járásra való. Az évmilliók evolúciós folyamata ebben a közegben zajlott, így a gerinc ehhez a tevékenységhez alkalmazkodott, ezt viseli nagyon jól, sőt, az idegrendszerünk ilyenkor használja úgy az izmokat működtető finom reflexeket, hogy azok folyamatos igénybevételével életünk végéig karbantartsuk őket.

Ha megnézed az álló ember gerincének ágyéki lordózisát ( ez a látványos homorulatot a derékon oldalról nézve) láthatod, hogy a két egymás felett álló ágyéki csigolyát (a mozgás-szegmentet) ez a lordózis úgy állítja be, hogy a porckorong útja a gerinccsatorna felé zárva van. Ennek köszönhetően álló helyzetben, vagy járáskor – azaz a természetes lordózis jelenlétekor – egyáltalán nem hatnak olyan erők, melyek az ágyéki porckorongokat egy esetleges kiboltosulás /sérv irányába forszíroznák. (Ha ezt nem érted most, akkor nem olvastad el a sérv oka c. részt, kérlek ezt tedd meg!)

Ha döntően járnák, futnánk, jönnénk-mennénk – ahogy az őseink is tették nap mint nap –  jellemzően nem lennénk porckorongsérvesek, mint ahogy jellemzően elődeink sem voltak azok.

 

hogy áll az autóban ülő ember derekaEgy autóban ülő ember ágyéki gerincére azonban nem a természetes lordózis jelenléte jellemző. Nézd meg, hogy áll az autóban ülő ember dereka!  Ahol a porckorongot a helyén tartó homorulatnak kéne lennie, ott egy ellenirányú „púp” látható. (A lordózis kifóziba megy át)

 

A csigolyatestek elülső része kezd közeledni egymáshoz, ami azt eredményezi, hogy a porckrong nagy erővel nyomódik a gerinccsatorna felé.
(egy statikus ezt a fajta erőhatást külpontos nyomásnak hívná)

A porckorong alapvetően két részből áll. Egy külső, rostos gyűrűből (anulus fibrosus), és egy belső kocsonyás, szinte vízszerű magból (nucleus pulposus). Ha a gerinc tulajdonosa autózik, csigolyáinak az elülső része közeledik egymáshoz, így a köztük lévő porckorongban a belső kocsonyás mag, (nucleus) elkezd hátrafelé nyomódva nyomást gyakorolni a külső rostos gyűrűre.(annulus) ami pár hónap, év után engedni fog a nyomásnak, és bedomborodik a gerinccsatornába.

 

  • Ott megérintheti a gerincvelő burkát,
  • tolhatja azt a szalagot, ami a csatornát elölről védi,
  • vagy ha a sérv oldalra tendál – talán ez a gyakoribb – akkor elérheti az egyik lábba haladó idegköteget, az úgynevezett ideggyököt. Ebben az esetben az adott ideggyök által beidegzett területek fognak tüneteket adni, pl. zsibbadni fog a láb, vagy a tomportájék.

A sérv tehát azért jön létre, mert a csigolyák kóros erőhatást gyakorolnak a porckorongra. Ez a folyamat nem kivétel, ez szinte mindig, minden sérves embernél így történik.

A porckorongjaink passzív részeink, melyek arra mozognak, amerre a csigolyatestek mozdítják őket. A csigolyatestek pedig arra mozognak, amerre

  • az izmaink mozgatják őket,
  • amerre a passzívan felvett testhelyzetünk irányítja őket.

Autóban ülve a passzívan felvett testhelyzet hajlításba viszi az ágyéki gerincet, így hosszú időn át rendkívül terheli a porckorongokat.

Miért kényelmes akkor az autóülés, és egyáltalán: miért harcolnak az emberek a buszon az ülőhelyért, ha állni jobb?

Azért, mert ha leülsz, a gerinc passzív részei viselnek terhet. Ilyenkor a porckorong, és a gerincet stabilizáló szalagok hordják a test súlyát, az izmok el tudnak lazulni. Mivel a gerincet eredetileg stabilizáló nagyon energiahatékony – ezért nem fárasztó – izmaink működési mintája már kamaszkorunkra elveszik, mi már csak fárasztó izommunkával – a kompenzáló működéssel – tartjuk meg magunkat. Mivel ez fárasztó és “sokat fogyaszt” így inkább lerogyunk a székre, vagy ülünk be az autóba. Ilyenkor te bár relaxált izmokkal pihensz, de a gerinc sérülékeny lágy részei a súlyodat tartva nyúlvak, engednek, és hosszú távon sérülnek.Ha állsz, akkor az izmok viselik a terheket, így effektíve Te fáradsz el, hiszen nem a szalagjaidon, porckorongjaidon “lógsz”.

Mi lesz a megoldás a kocsiban?

Ugyan az, mint az irodaszékben. Biztosítani kell a természetes ágyéki lordózisát, hogy a porckorong terhelése fiziológiás, azaz normális legyen.

 

Hogyan?

Az autóba nem kell az ék, és semmi más sem a medence alá. Egyrészt mert balesetveszélyes lenne, másrészt mert az autó háttámlája folyamatosan hozzáér a derékhoz. A felsőtest nem dől előre, így a képen látható egyszerű deréktámasz egy autóút során végig teljes hatékonysággal kifejtheti a hatását.

Deréktámaszt otthon is el lehet készíteni két vastag törülközőt összetekerve, meg lehet venni bármelyik gyógyászati segédeszköz boltban, és megrendelhető a Gerincbetegek boltjában is. Mindegyik jó megoldás lehet. Valamelyik választása –ha sokat vezetsz- nélkülözhetetlen.

Jó utat, és balesetmentes közlekedést! 🙂

Ui: Ha társasággal vagy, és “ciki” lenne a deréktámaszodat használnod, vagy ha nincs lehetőséged magaddal vinni a jól bevált eszközt (pl. ha vonaton, buszon, vagy repülőn utazol) akkor használhatsz alternatív megoldásokat is: Ha leveszed a pulóvered, és összetekered olyan formára, mint egy hengerpárna tökéletesen átvészelhetsz akár egy hosszabb utazást is anélkül, hogy a porckorongodat megterhelnéd. Így esetleg egy megmenthetsz egy nyaralást: az oda út nem fog hosszantartó fájdalmakat okozni.

 

Szeretném megnézni, milyen autós deréktámaszok vannak a Gerincbetegek boltjában.

 

Bene Máté

Gerincspecialista fizioterapeuta, az autodekompressziós gerincterápia (ADT) kidolgozója. A porckorong.hu alapítója, aki a saját módszerével gyógyult meg a nyaki porckorongsérvéből.

Kérdésed vagy véleményed van? Kattints ide és írd meg kommentben!

A megjegyzésedet írd a dobozba!