Operaénekes az MRI készülékben – és a nyaki gerincének jövője…

Nem biztos, hogy jó fényt vet rám, de bevállalom, hogy elég nehezen viselem az operát. Viszont ez az “előadás” kivételesen több, mint izgalmas számomra. Ha a művész itt élne, pontosan tudnám, hogy hamarosan jelentkezik a még talán ki sem alakult nyaki gerinces tüneteivel. Gondoltam Titeket is érdekelhet, hogy mi mindent látni Michael Wolle nyakán, miközben  egy MRI készülékben énekel. nézd meg a videót, majd olvasd el az alábbi elemzést, és a következő részben elmondom, hogy – MRI nélkül is – hogyan tudod tesztelni ugyanezeket a dolgokat a saját nyakadon.

  • Pontosan látni a nyaki gerinc kiegyenesedett lordózisát. A nyaki gerincnek ideális esetben oldalról nézve egy “C” alakú ívet kellene alkotnia. Ez a gyári görbület az alapja annak, hogy a fejünk a helyén legyen. Ha megvan, akkor megfelelő az izmok és a szalagok terhelése, ilyenkor biztosított a porckorongok ideális helyzete.Erről sajnos itt a videón szó nincs:
    A fej előre helyezett, a nyak hátsó izmai túlmunkát kénytelenek végezni, ettől a porckorongok is jelentősen túlterheltek.Ez a statikai helyzet olyan a nyaknak, mint az autónak a rossz futómű beállítás: nem biztos, hogy elkopik valamelyik alkatrész a túlhasználattól, csak épp igen valószínű…
  • A lordózis nem szimplán kiegyenesedett – ezt a hibát produkálja a legtöbb modern ember  – hanem átfordult egy kóros kifózisba, azaz egy ellenirányú görbületbe. Ezáltal egy, a kritikus ponton álló csigolyapár közti porckorong kapja a fent vázolt túlterhelés legnagyobb részét.
  •  A kiegyenesedett ív egy ponton visszatörik – itt egy úgynevezett hipermobil – túlmozgó – csigolyapár látható – jelen esetben – hála az MRI-nek-  “in action”, mozgás közben is 🙂
  • Mivel ez a csigolyapár jelentősen túlmozog a többi rovására, a kérdéses két csigolya közt jelentősen túlterhelt, és ettől látványosan degenerált a porckorong. ( a degeneráció itt jellemzően azt jelenti, hogy vizet vesztett, lelapult, így nem tartja távok a csigolyákat összekötő kisízületet. Borítékolom, hogy a művész nyaka ettől recseg – ropog, esetleg gyakran alussza el azt…)
  • És ez csak pár apróság, bőven lehetne folytatni a megfigyeléseket a c7-es porckorong jelentős túlterhelésével, az előre helyezett fejtartás miatt előre kerül súlypont medence szintjén jelentkező kompenzáló mintáival, stb., de egy ilyen hosszú bejegyzést úgysem olvasnátok el!:)
    arabella_1710s-jpg
    Egy dolgot tudok:  ha Michael Wolle itt élne, hamarosan jelentkezne valamelyik tanítványomnál a nyaki gerinces tüneteivel… Pedig ha tudna arról a helyzetről, ami a nyakában még csak érik, még az előtt meg tudná előzni a problémákat, hogy a komolyabb tünetek és degenerációk kialakulnak nála.

 

A prevenció innen még egyáltalán nem lenne bonyolult:

  • pl. jógáznia kellene a zsugorodott lágyrészek és a helyes lordózis visszaállításának az érdekében – ez egy alapfeltétel a helyes statika – ” a jó futómű beállítás” érdekében.
  • utána jó lenne rendszeresen egyenetlen talajon járnia, hogy az ideg-izom rendszer újra megtalálja a helyes mintát.
  • és természetesen korrigálni kellene az ülőhelyzeteit, hogy ez a statikai katasztrófa ne alakuljon ki újra…és akkor még sokáig probléma nélkül adhatna elő…
    Te mikor csináltál ilyesmiket utoljára?

    🙂

    ui:
    A videót még egyszer megnézve – már nem a gerincre fókuszálva – nem is gondoltam volna, hogy az éneklés ilyen komoly izommunkával is jár.  A félereértések elkerülése érdekében továbbá fontos megjegyezni, hogy az éneklés nagyon jó hatású a gerinc számára – hiszen oldja a krónikus stresszt – így a művész nyaka természetesen nem ettől, hanem valószínűleg egyéb rendszeres tevékenységei miatt működik a fent leírt módon.

Bene Máté

Gerincspecialista fizioterapeuta, az autodekompressziós gerincterápia (ADT) kidolgozója. A porckorong.hu alapítója, aki a saját módszerével gyógyult meg a nyaki porckorongsérvéből.