Nyújtó gyakorlatok az egészséges gerincért:

gerinces nyújtások

gerinces nyújtások

A tartásunk kialakítása nagyon bonyolult folyamat, melyet rengeteg tényező befolyásol: öntudatlanul ható feltétlen reflexek, az aktuális hangulatunk, az izmaink ereje, a napszak és még egy sor minden. Egyetlen dolog biztos vele kapcsolatban: ha a test fontos pontján található ízületeink körül a lágyrészeink zsugorodni kezdenek, akkor elhúzzák őket az ideális statikai helyzetből, és ez keresztül húz mindent, ami a jó tartáshoz kell:

  • A zsugorodott lágyrészek ellenoldalán kénytelen lesz az izom túlnyúni, de közben jobban is feszülni. Ez  önmagában fájdalmak forrása lehet. Ahogy ez a túlnyújtott, de mégis feszülni kényszerülő izom irritálja a tapadásánál a csonthártyát, ahogy a keringése és az izomrostok között húzódó kötőszövetek anyagcseréje romlik, az komoly kellemetlenségeket tud okozni.
  • A zsugorodások miatt az ízületek elmondulnak az optimális helyzetünből, így a test kitér a súlyvonalából is. Ez azzal jár, hogy a gravitációval már kevésbé elegyedünk, a testrészeink távolabb kerülnek a centrumtól, így szintén több izomfeszültség kell majd az egyensúlyunk megőrzéséhez.
  • A sok pluszfeszültség következménye pedig tartósan sok degeneráció és kopás, ami baromira nem hiányzik senkinek.Ez okból csináltam egy rövid, könnyen elvégezehető nyújtó sorozatot, ami teljesen gerincbarát, és preventív jelleggel tökéletes lehet. Nem mondom azt, hogy mindent megold a dolog, viszont azt el lehet vele érni, hogy legalább ne biztosan induljunk el a mozgásszervrendszer lejtőjén – hiszen ha ezek a zsugorodások kialakulnak, akkor ez idővel szinte biztossá válik.

gerinces nyújtások

gerinces nyújtások

Bene Máté

Gerincspecialista fizioterapeuta, az autodekompressziós gerincterápia (ADT) kidolgozója. A porckorong.hu alapítója, aki a saját módszerével gyógyult meg a nyaki porckorongsérvéből.