A gyermekek gerincbetegsége ellen:

Szörnyű látni, hogy a mai iskolarendszer minden szinten mennyire túlterheli a gyerekeket. Ez sajnos a gerincükre is igaz, így naív elképzelés lenne azt feltételezni, hogy a porckorong problémák csak felnőtt kortól felfelé jellemzik a társadalmunkat.

A legfiatalabb porckorong protrusioval rendelkező páciensem a Gerincszervízben tizennégy éves volt, egy élsportoló lány pedíg tizenhét évesen a második (!) gerincsérv műtétjének elkerüléséért küzdött!

Lássuk, mit tehetsz, a megelőzés érdekében:

Sajnos a porckorongok tökremenetelének a kezdete ma nem a fiatal felnőtt, hanem a nagyon is fiatal gyermekkor.Az Észak-Amerikai Radiológiai Társaság 2004-ben tartott Chicago-i kongresszusán egy előadásban elhangzott, hogy csaknem minden tizedik iskolás gyermeknél porckorong elfajulás volt kimutatható.

75 olyan fiúnál, és 79 olyan lánynál végeztek MRI vizsgálatot, akik soha nem panaszkodtak sem hát, sem derék fájásról, sem alsó végtagi zsibbadásról és  fájdalomról. Ennek ellenére az MRI 14 gyermeknél mutatott jelentős porckorong degenerációt az ágyéki gerincszakaszon, és tíz gyermeknél pedig kezdődő porckorongsérvet lehetett látni…

Ebből az előadók azt a következtetést vonták le, hogy sokkal korábban el kell kezdeni a gerincelváltozások megelőzését. Ők arra jutottak, hogy valószínűleg genetikai eredetről van szó, ill. a fel nem ismert sportsérülés sem zárható ki. Mindenesetre ajánlják, hogy akinek szülei vagy nagyszülei hátfájósak voltak, igyekezzen megelőzni a későbbi panaszokat.

A felfedezés számomra aggasztó, a következtetés valóságtartalma viszont nem egyértelmű. Sportsérülések, kisebb nagyobb esések, balesetek minden gyermeket érnek fiatal évei során. Nem hiszem, hogy a porckorong problémák oka dominánsan a sportbaleset lehet. A genetikai háttér jelentősége elvitathatalan, de a vizsgálat végzői véleményem szerint egy dolgot nagyon szem elől tévesztenek: a statikai hatásokat, ami a gyermekek gerincét érik nap mint nap.

Száz évvel ezelőtt a gyermekek élete nem volt annyira kalitkába zárt, mint ma. Jártak iskolába, de ott a tanár odafigyelt arra, hogyan üljenek. Ha nem ültek egyenesen (kellően lordotikus gerinccel) akkor rájuk szólt.

A délutánok a játszótéren, fizikai aktivitással teltek, és a közlekedés sem annyira autóban töltött idővel, mint inkább egyenetlen talajon járással telt. Ezek között a viszonyok között a gyermek porckorongjait változatos hatások érték, a tápanyag ellátottsága kellően biztosított volt, és hosszú távon egészséges tudott maradni. Jellemzően a nagyszüleink korosztálya fiatal korában még elvétve tapasztalt degeneratív gerincbetegségeket, míg mi, a realtíve fiatalabb korosztály már hamar porckorong alapú problémáktól szenvedünk, aminek a jelei – a tanulmány szerint- már kora tizenéves korunkban is kimutathatók.

Ennek a valódi oka véleményem szerint nem a genetikában, és még kevésbé a sportsérülésekben keresendő! Azt kell megnézni, hogy egy tipikus mai gyermek mit csinál egy átlagos napja során.

Reggel leül a buszon, és iskolába megy. (lehet,hogy a szülei viszik el autóval, ami még rosszabb, mert a minimális séta a megállótól az iskoláig sem lesz jelen). Az iskolában leül a mérhetetlenül rossz ergonómiájú székekre. Ezek már az általános iskola napi 5-6-7 órájában is iszonyatos hatással vannak a gyermek fejlődésben lévő porckorongjaira.

Tudni kell, hogy a porckorongoknak csak tizennégy éves korig van egy gyenge érhálózatuk, utána kizárólag a szomszédos csigolyákból táplálkoznak, és csak akkor, ha a nyomás nem túl nagy rajtuk.

Az a fajta görnyedő ülés, ami a gyermekeinket az iskolában jellemzi, hatalmas túlnyomást generál a porckorongok belsejében, meggátolja azok tápanyagfelvételét, amivel több hatást is elér:

  • A porckorongok tápanyag hiányában nem fejlődnek olyan magasra, mint amilyen magasságot elérhetnének, ezzel sokkal instabilabbá válik a gerinc, mint amilyen normál körülmények között lehetne. Ez a fiatal programozó srácok tipikus hátfájásának az oka.
  • A görnyedő tartás miatt egész nap a csigolyatestek elülső része áll közelebb egymáshoz, ezzel az iskolák szinte egy gyermekkori porckorongsérv gyárat jelentek.

A gyermek az iskola után már nem a játszótérre meg, nem focizik, verekszik, bújócskázik a többiekkel, hanem Internet és playstation előtt ül (megint ÜL), majd órákon át írja a házi feladatát, természetesen szintén ülő pozícióban. Ha elolvastad a porckorongsérv oka c. fejezetet, akkor már tudod, miért mutatott az MRI már gyermekkorban is aggasztó képet: egy ülve töltött, tipikus mai gyermekkor nem csak rombolja az utánpótlás porckorongjait, hanem szinte megakadályozza azok normális kifejlődését.

(És ez még csak a porckorong… Nem beszéltem semmit azokról az izomegyensúly eltolódásokról, melyek az ülő gyermekkor következében hosszabb távon rengeteg poszturális hibát, izomfájdalmat, kopást és meszesedést okoznak.)

Mit tehetsz a gyereked érdekében:

Sajnos a mai világban kevesebbet tudsz tenni, mint kellene. Az iskolai székek romboló hatása elég nehezen kivédhető. Ha a gyermeked hajlandó kitenni magát társai kezdeti cikizésének, akkor az iskolába érdemes egy ékpárnát bevitetni vele Ha azt egy szekrényében tárolni tudja, akkor mindennap, minden órán használni érdemes. Ha pedagógus vagy, akkor nagyon sokat tudsz tenni az utánpótlás generáció gerincéért azzal ha elősegíted ennek az eszköznek a bevezetését.

Sajnos tisztában vagyok vele, hogy ennek az ötletnek a kivitelezhetősége korlátozott. Ha olyan a tanár, vagy olyan az osztály, hogy tönkre szekálja a gyermeket, akkor Ő nem fogja szívesen vállalni az ékpárnával járó megnövekedett figyelmet. Egy magabiztos, határozott gyerek biztos szívesen bevállalja a procedúrát, de erőltetni ezt a megoldást véleményem szerint nem érdemes.Gondot okozhat az ékpárna anyagi vonzata is. Ebben az esetben is van megoldás: akár Te is elkészítheted azt otthon, polifoam lapokból, vagy az iskolában technika órán legyártható ez a segédeszköz. Ennek az elkészítési módjáró a függelékben írok!
Ha az ékpárna az iskolában úgy látod, hogy egyáltalán nem járható út, akkor esetleg meg lehet beszélni a gyerekeddel a problémát. Elmesélheted Neki a lordózis jelentőségét, és ráveheted a helyes ülés módjára: a széket nagyon közel tolni a padhoz, hogy a hát minél egyenesebb legyen. Sajnos az iskolai székek esetén még a repülőn olyan könnyen alkalmazható pulcsiból összetekert hengerpárna sem működik, mert az iskolai székeken nincs olyan támla, aminek a henger nekitámasztható lenne. . .

Az iskolai székek tervezőit pár napra szívesen beleültetném a kreálmányukba, és megnézném, milyen arccal állnak fel a kísérlet végén (már ha fel tudnak még állni…) Egy jó szék nem lett volna pénz kérdés. Az iskolák régi székei például igen jók lehetnének, ha az első két lábuk kicsit rövidebb lenne, mint a hátsó. Lefelé lejtő ülőlappal a gyermekek medencéje előre billenne, jelen lenne a természetes, porckorongokat védő lordózis. Ezzel még olcsóbbá is vált volna a székek anyagköltsége, hiszen a kb.1,5 millió szék első két lábának az a három centije, amivel kevesebbet kell felhasználni a vasból, sokat jelentett volna költségekben is . . .9 millió centi vasrúd árát mindenképp meglehetett volna spórolni. . ..

Az iskolában töltött, a gyermekek gerincét erősen károsító idő jelenléte miatt különösen fontos, hogy a minden szempontból túlterhelt gyermekeink legalább az otthon töltött idejükben helyesen üljenek.

Ha van rá módod, legalább otthon adj meg nekik minden lehetőséget, hogy ne kelljen a szokásos görnyedt testhelyzetben írniuk a házi feladatukat! Ha megengedheted magadnak, vegyél nekik felfújható ékpárnát, ha korlátozottak az anyagi lehetőségek, akkor bármilyen úton-módon érd el, hogy a székük ülőlapja egy picit lefelé lejtsen. (ha most nem érted, hogy ezt miért írom, olvasd el a megelőzés lehetőségei c. fejezetet!)

Külön jó, ha a gyermek székének ülőlapja nem csak lefelé lejt, hanem egy hengerrel még a lordózisukat is megtámasztod. Igy biztos a siker.

Ha tudod, kerüld el a gyermek számára veszélyes sportokat, de mozogjanak amennyit csak tudnak. Ne járasd őket művészi tornára, vagy olyan sportokra melyek túlnyújtják a gerincüket stabilizáló szalagokat, de hasznos mozgásokat, melyek a porckorongok változatos terhelését biztosítja, végezzenek annyit, amennyit csak lehet. Ez szintén nem pénz kérdése. Túrázni, egyenetlen talajon sétálni ingyen van, sőt! Közös programként a Te gerincednek is kifejezetten jót tesz, arról nem beszélve, hogy pl. egy Rám-szakadék megmászása különleges élmény az utánpótlás generációnak.

« vissza a főoldalra

Kedves Olvasó!

Mielőtt hozzászólnál, kérlek olvasd el az alábbiakat:

  • A blogon az elmúlt 3 évben szinte mindennel foglalkoztunk, ami a porcokrongsérvvel kapcsolatban fontos lehet, így mielőtt kérdezel, kérlek nézz szét! Szinte biztos, hogy megtalálod a választ a kérdésedre. Az már elhangzott kérdések ismétlése tárgytalan kérdésnek számítanak.
  • A hozzászólás csak a saját név vállalása mellett lehetséges. Ez egy ilyen fórum, kérlek ezt tartsd tiszreletben.
  • Ha találsz olyan területet, ami nem fordult elő, akkor kérdezz bátran. Pár nap múlva jönni fog a válasz! :)

Kellemes böngészést!

2 hozzászólás “A gyermekek gerincbetegsége ellen:” bejegyzésre

  1. rulett trick szerint:

    Néha tényleg ilyen egyszerű, nem igaz?

  2. rulett strategy szerint:

    Jó ötlet, köszönöm a tippet!

Bejegyzések (RSS) és Hozzászólások (RSS).

Bene Máté Zoltán

Gyógyítsd meg a porckorongsérved - INGYEN!


Gyógyítsd meg a porckorongsérved


Iratkozz fel Bene Máté Zoltán "Gyógyítsd meg a porckorongsérved" c. ingyenes e-mail tanfolyamára, melyben megosztjuk Veled azokat az ismereteket, amiket egy sérves embernek mindenképp tudnia kell, ha a valódi gyógyulás útjára akar lépni!

A leckékben található ismereteket azonnal használhatod

  • gerinced állapotának javítására,
  • fájdalmaid csökkentésére,
  • az állapotod rosszabbodásának megelőzésére.

A leckék segítségükkel hatékonyabbá teheted a kezeléseket, melyeken épp részt veszel, és választ kaphatsz a porckorongsérvvel kapcsolatos összes kérdésedre!


Feliratkozás a hírlevélre:

Név:*


E-mail:*

Adatkezelési Tájékoztató

porckorongsérv kezelés, gyógyítás


wg-starter